27 juni verzamelde zich om 12.00 uur een klein maar select groepje voor deze Reüniedag in Wemeldinge voor een lekkere, uitgebreid en vooral een gezellig lunchbuffet bij Restaurant Casco.
Na bijgepraat en voldaan vetrokken we naar boerderij Hof Keizersweel voor een workshop ‘bolusbakken’.
Een bolus is immers een traditioneel Zeeuwse lekkernij. Daar aangekomen werden we verwelkomd door de ‘boerin’, wel een moderne. Eerst werden we aan het werk gezet want er moest beslag gemaakt worden. Deze moest ruim een uur rusten. Tijdens dit proces kregen we een rondleiding langst de boerderijdieren, geen koeien of varkens maar wat meer exotische zoals struisvogels, kraanvogels en kamelen. Er bleef nog ruim de tijd over voor het gezellige samenzijn, onder het genot van een bakje koffie of thee, in de zon. Na enige tijd konden de mouwen opgestroopt worden en de handen vuil want er moesten bolussen gedraaid worden, Zeeuwse wel te verstaan. Na nog 6 minuten in de oven, klaar voor consumptie. Niets is zo lekker dan een warme bolus. Wat je niet op kon werd meegenomen naar huis, dan had je nog wat bij de koffie. Terugkijkend was dit nog een geslaagde middag geworden. Voor diegene die er niet bij waren, een gemiste kans.
—————–
Agenda:
13 september: Zeeuwse Veteranendag, afdeling Zeeland is daar met een stand aanwezig.
27 september: Lustrumviering afdeling Zeeland.
18 oktober: Zeeuws-Vlaamse dag met mosselfestijn

